V dnesnim svete nasi Ceske Republiky a troufam si rici, zapadniho sveta celkove je rozdeleni vychovy mezi ucitele a rodice vcelku dobre viditelne.
Otazka je, co ocekavame od vychovy rodicu a co naopak od vychovy pedagogickeho sboru (skolstvi jako instituce).
Vychova rodicu: troufam si rici, by mela obsahovat, zakladni orientaci ve svete jako takovem. Vztahy k ostatnim, vychova k ucte a respektu, ale take k samostatnosti mysleni a k podnecovani zajmu (pokud dite uz nejaky jevi, tak jej dale rozsirovat). Dale pak zajisteni psychickeho bezpeci a 'lasky'. (opomnel-li jsem neco, tak si to jiste snadno domyslite).
Vychova ve skolstvi: by snad mohla byt zamerena na poskytnuti zakladnich stavebnich kamenu nasi (mysleno tim zapadni) moderni vedy, filozofii zacinaje a matematikou konce). Od ucitelu bych cekal nikoliv vycet informaci, nybrz snahu o to aby dany clovek-dite latku pochopil (a take se domnivam, ze tak to dnes vcelku funguje). Dale pak, prohlubovani zajmu u tech predmetu, o ktere ma dite zajem, a zajisteni zakladniho pochopeni u tech, ktere az tak pro dite zajimave nejsou. (zde se potykam s problemem jak dane predmety urcit a take co je to ono zakladni pochopeni. Tak treba, je pocitani zlomku dostatecna hranice, nebo je potreba aby dite rozumnelo i logaritmum?)
Zde bych videl snahu jak snahu ze strany rodicu, tak pochopeni ze strany ucitelu ohledne jejich zajmu-tedy o dite samotne. Obavam se, ze tak jak mnohdy slycham ze soucasnosti, kdy ucitel je konfrontovan rodicem, potazmo rodici, nebo obracene, nevede ku prospechu zadne ze zucastnenych stran (tj.dite, rodic(e) a ucitel). Rodice by meli vstipit diteti respekt k uciteli i tim, ze oni sami ucitele respektuji a zaroven, ucitel by se mel o ziskani respektu snazit (moznosti jak, se nabizi nespocet)
No comments:
Post a Comment